جواد نصرتی: قهرمانی استثنایی یوسین بولت در مسابقات قهرمانی دوومیدانی جهان در چین، یک‌بار دیگر به دنیا ثابت کرد که بولت، چیزی فراتر از یک قهرمان سرعت است.

 یوسین بولت-قهرمان دوی جهان

دونده جامائيكايي، در شرايطي از سد جاستين گاتلين رقيب اصلي‌اش عبور كرد كه حتي خوشبين‌ترين هوادارانش هم ترديدهايي درباره موفقيت او داشتند و اگر بولت يكي از بهترين دوهاي تمام زندگي حرفه‌اي‌اش را در پكن به نمايش نمي‌گذاشت، قطعا ترديدهاي آنها رنگ واقعيت به‌خود مي‌گرفت.

بولت در شرايطي در پكن به ميدان رفت كه بيشتر تابستان را با مصدوميت درگير بود و در تمام فصل، تنها 2بار در رقابت‌هاي 100متر شركت كرده بود. در مقابل، گاتلين در هر پيستي كه مي‌دويد، يك ركورد جديد در اين فصل به نام خودش ثبت مي‌كرد و با شايستگي به‌عنوان سريع‌ترين دونده فصل در فينال دوي 100متر در پكن در كنار بولت قرار گرفت. بولت پيش از فينال در نيمه‌نهايي يك دوي بد داشت و حتي نزديك بود كه فاجعه حذف زودهنگام را به كارنامه سراسر درخشان خود اضافه كند اما با شخصيت يك قهرمان خود را به فينال رساند و تازه آنجا بود كه بعد جديدي از خود نشان داد. بولت قبلا تقريبا در هيچ مسابقه‌اي بدون فاصله قهرمان نشده بود اما از همان ابتدا مشخص بود كه گاتلين اين بار يك تهديد جدي به شمار مي‌رود و در نهايت هم تنها با يك صدم ثانيه فاصله، بولت را به نهمين عنوان قهرماني خود در رقابت‌هاي سرعت رساند.

براي بولت كه به‌خاطر تأثيرگذاري‌اش بر ورزش و همينطور شخصيت كاريزماتيكش با محمد‌علي كلي اسطوره بوكس و ورزش دنيا مقايسه مي‌شود، اين مسابقه يادآور مسابقه معروف بوكسور آمريكايي با جورج فورمن در زئير (كنگو دمكراتيك فعلي) بود. كلي هم همچون بولت در شرايطي در كينشازا پايتخت زئير‌ روي رينگ رفت كه شرايط قبل از مسابقه، كاملا به نفعش نبود اما در پايان فورمن را در يكي از بزرگ‌ترين رقابت‌هاي بوكس تاريخ شكست داد. در آن مسابقه معروف، محمد علي براي مدتي طولاني در گوشه رينگ فقط دفاع مي‌كرد و همانجا بود كه يكي از به‌يادماندني‌ترين ديالوگ‌هاي تاريخ ورزش را رقم زد. محمد علي همانطور كه در گوشه رينگ بود و مشت مي‌خورد، قبل از اينكه به‌عنوان برنده انتخاب شود، به فورمن مي‌گفت «اين تمام چيزي است كه داري؟»

اين بار در ورزشگاه آشيانه پرنده خبري از رينگ و طنابش نبود كه بولت به گوشه‌اش بخزد اما سكوت او قبل از اين مسابقات، در واقع حكم گوشه خزيدن محمد علي را داشت. هيچ‌كس انتظار نداشت كه بولت، گاتلين را با همان ديالوگ‌هاي معروف محمد علي تحريك كند اما صحبت‌هاي او درباره اتهام بزرگ دوپينگ در جامعه دووميداني قبل از مسابقه، شايد كنايه‌اي به گاتلين بوده باشد. درحالي‌كه يك گزارش جنجالي فدراسيون جهاني دووميداني را متهم كرده كه روي دوپينگ يك سوم قهرمان‌هاي سال‌هاي اخير سرپوش گذاشته است، قهرماني گاتلين كه قبلا 2بار به‌خاطر دوپينگ محروميت كشيده است، مي‌توانست موقعيت تلخ ديگري را ايجاد كند. اما بولت كه ورزشكار پاكي به شمار مي‌رود، با قهرماني‌اش، اعتبار دووميداني را خريد. او به جاي اينكه مثل محمدعلي، در جريان مسابقه ديالوگ معروفش را مستقيما با فورمن عنوان كند، قبل از مسابقه به اتهام‌هاي دوپينگ واكنش نشان داده بود. شايد كمي بدبينانه به‌نظر برسد كه او سعي كرده است به گاتلين كنايه بزند اما رقيب آمريكايي بولت قبلا 2بار به‌خاطر دوپينگ محروميت كشيده بود و هواداران دووميداني، دست‌كم در اين روزهاي بحراني مربوط به اتهام‌ها، علاقه زيادي نداشتند كه يك محروم سابق، محبوب‌ترين ورزشكار دووميداني را شكست دهد.

اين مسابقه براي بولت، همانقدر جاودانه خواهد شد كه مسابقه زئير براي محمدعلي. او با سختي زيادي از عنوان قهرماني‌اش دفاع كرد و در شرايطي يك غيرممكن ديگر را ممكن كرد كه هوادارانش هم مي‌توانستند به‌خاطر شرايطش، دست‌كم يك ناكامي او را هضم كنند. با اين حال بولت، ثابت كرد كه بي‌دليل به يك «اسطوره زنده» تبديل نشده است.

او در انتهاي مسابقه درباره اهميت آن گفت: «اين قهرماني واقعا براي من ارزش زيادي دارد. من تمام فصل دچار مشكل بودم و زمان زيادي طول كشيد تا شرايط را آنطور كه مي‌خواهم تغيير دهم. من فراز و نشيب زيادي داشتم اما حالا همه‌‌چيز مرتب است.»

کد خبر 304959

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha